1) Kursus Pra-perkahwinan
Kursus Perkahwinan atau Kursus Pra Perkahwinan adalah wajib
diambil dan dihadiri bagi setiap pasangan Islam sebelum mendirikan
rumahtangga dengan pasangan masing-masing yang kebiasaannya diadakan
selama dua hari.Kursus Perkahwinan atau Kursus Pra Perkahwinan juga satu kewajipan bagi mana-mana pasangan yang mahu berumahtangga.Kursus ini boleh diambil bersama pasangan atau secara individu
Sijil penyertaan akan
diberikan pada hari kedua setelah tamat kursus. Sijil perlu disimpan
untuk kegunaan semasa memohon surat kebenaran berkahwin dan pada hari
pernikahan
2)Merisik
Tujuan
adat ini dilakukan adalah untuk memastikan bahawa gadis yang dihajati
oleh seorang lelaki itu masih belum berpunya. Ini penting, kerana dalam
Islam seseorang itu dilarang meminang tunangan orang. Di samping itu,
adat ini juga bertujuan untuk menyelidik latar belakang si gadis
berkaitan kemahiran rumahtangga, adab sopan, tingkah laku, paras rupa
serta pengetahuan agamanya.
Adakalanya
semasa merisik, wakil lelaki tersebut akan memberikan sebentuk cincin
tanya berupa cincin belah rotan dan jika pihak gadis bersetuju mereka
akan menetapkan tarikh untuk peminangan. Walau bagaimanapun adat merisik
jarang dilakukan lagi kerana pasangan tersebut telah berkenalan
terlebih dahulu, justeru itu mereka akan terus menjalankan adat meminang
untuk menjimatkan kos dan masa.
3)Meminang
Setelah
diketahui bahawa gadis tersebut belum berpunya, pihak keluarga lelaki
akan menetapkan hari untuk menghantar satu rombongan peminangan. Urusan
peminangan akan dilakukan oleh kaum keluarga terdekat pihak lelaki.
Saudara-mara kedua-dua belah pihak akan berunding untuk menetapkan
tarikh dan masa yang sesuai untuk adat bertunang pula. Di samping itu,
perbincangan juga akan diadakan berkenaan dengan hantaran dan jumlah
rombongan yang akan datang untuk upacara bertunang untuk memudahkan
pihak perempuan menyediakan persiapan semasa majlis pertunangan kelak.
4)Bertunang
Hantaran
yang terdiri daripada tepak sirih atau sirih junjung sebagai bingkisan
utama, sebentuk cincin beserta hantaran lain seperti bunga rampai,
buah-buahan, kuih-muih, pakaian dan lain-lain yang telah digubah akan
diberi kepada pihak perempuan. Bilangan hantaran agak unik kerana
jumlahnya ganjil iaitu sama ada lima, tujuh, sembilan, sebelas atau tiga
belas. Jumlah hantaran yang diberi oleh pihak perempuan pula akan
melebihi jumlah hantaran pihak lelaki. Adat menghantar belanja turut
diadakan semasa adat bertunang ini dijalankan.
5)Akad Nikah
Dalam
upacara akad nikah, bapa pengantin perempuan perlu menjadi wali untuk
menikahkan anaknya. Walau bagaimanapun, dia juga boleh mewakilkannya
kepada tok kadi atau imam. Kebiasaannya majlis akad nikah akan
dijalankan di rumah pengantin perempuan sehari sebelum majlis
perkahwinan diadakan. Lazimnya sementara menanti kedatangan rombongan
pengantin lelaki, majlis berzanji atau pukulan kompang diadakan. Tok
imam atau tok kadi akan menemui pengantin perempuan di dalam bilik untuk
bertanyakan samada dia bersetuju atau tidak dengan pernikahan itu. Tok
kadi juga akan membacakan khutbah nikah dan menerangkan secara umum akan
tanggung jawab suami isteri dan lain-lain hal berkaitan rumahtangga
dari sudut agama.
Selepas
itu, tok kadi atau imam akan membacakan lafaz nikah sambil berjabat
tangan dengan pengantin lelaki dan pengantin lelaki dikehendaki
mengulangnya sebaik sahaja tok imam menggoncangkan tangannya. Lafaz
nikah berbunyi:
"Aku nikahkan dikau (nama pengantin perempuan) dengan mas kahwin sebanyak (mengikut negeri) tunai" dan
disambut oleh pengantin lelaki dengan lafaz berbunyi "Aku terima nikahnya..(sama seperti yang dilafazkan oleh tok kadi atau wali pengantin perempuan) dengan maskahwinnya dua puluh dua ringgit setengah tunai".
lafaz nikah bagi negeri terengganu
"aku
nikahkan dikau (nama penuh pengantin lelaki) dgn (nama penuh pengantin
perempuan) dengan maskahwinnya sebanyak (jumlah) tunai."
pengantin lelaki jawab:"aku terima akan nikahnya dengan maskahwin seperti yang tersebut itu."
Saksi
akan mengesahkan sama ada lafaz tersebut jelas didengar atau tidak,
sekiranya tidak jelas, pengantin lelaki tersebut akan mengulangnya
sehingga saksi tersebut berpuas hati. Doa selamat akan dibaca sejurus
selepas itu dan kemudian, pengantin lelaki akan melakukan upacara
membatalkan air sembahyang. Si suami akan menyarungkan cincin
atau memakaikan rantai kepada isterinya yang menanti di dalam bilik yang
dihias indah sambil keduanya bersalaman. Adat ini dilakukan sebagai
satu simbol bahawa pasangan tersebut telah sah diijabkabulkan.
6)Adat Berinai
Berinai curi = diadakan tiga malam sebelum hari langsung untuksaudara mara terdekat sahaja.
Berinai besar =
diadakan satu malam sebelum hari langsung atau selepas akad nikah untuk
para jemputan khas daripada pihak lelaki dan pihak perempuan.
Selepas
adat berinai besar dilakukan, pengantin lelaki tidak akan bermalam di
rumah pengantin perempuan, sebaliknya akan terus pulang ke rumah
atau pun sekiranya rombongan tersebut datang dari jauh, pengantin
lelaki akan bermalam di rumah penanggak, iaitu rumah yang berhampiran
dengan rumah pengantin perempuan.
7)Majlis Perkahwinan
- Pengantin perempuan akan diandam oleh mak andam sebelum majlis persandingan bermula. Ada juga pengantin yang dicukur bulu kening dan dipotong anak rambutnya supaya kelihatan lebih menarik.
- Pengantin lelaki akan diarak dengan paluan kompang dan diiringi dengan bunga manggar dari rumah penanggak menuju ke rumah pengantin perempuan.
- Kedatangan rombongan pengantin lelaki akan disambut dengan taburan beras kunyit.
- Pengantin perempuan akan menyambut kedatangan pengantin lelaki dan kemudiannya pasangan pengantin akan dibawa ke halaman rumah dan duduk di tempat khas yang sediakan. Pada kebiasaannya, persembahan pencak silat atau juga dipanggil menyembah pengantin akan diadakan. Selepas itu, pengantin akan akan dibawa naik ke rumah untuk adat bersanding pula.
Seterusnya, majlis makan
berdamai atau dipanggil juga makan beradab dijalankan. Selepas majlis
selesai, kedua-dua pengantin akan bersalaman dengan kedua ibu bapa dan
sanak saudara serta hadirin yang datang. Seminggu selepas itu, majlis
perkahwinan akan diadakan pula di rumah pengantin lelaki tetapi
sambutannya tidaklah semeriah majlis di rumah pengantin
perempuan. Setelah beberapa hari di rumah pengantin lelaki, pasangan
suami-isteri tersebut akan dibawa melawat ke rumah kaum keluarga dan
sanak saudara. Tujuannya adalah untuk merapatkan hubungan silaturrahim
di samping kedua pengantin dapat berkenal-kenalan dengan keluarga kedua
belah pihak.
PERKAHWINAN
MASYARAKAT INDIA

·
Perkahwinan masyarakat India di Malaysia
diklasifikasikan kepada beberapa jenis iaitu vaitiikat tirumanam, tamil
tirumanam, eliyat tirumanam. Perkahwinan masyarakat India biasanya
dilaksanakan mengikut golongan etnik iaitu Tamil, Malayalam, Telugu dan sub
etnik iaitu Chetti, Mutaliyar, Veelaalar, Teevar dan sebagainya serta status
ekonomi, pedanda iaitu Brahmin Gurukkal, Gurukkal, Pandaaram dan sebagainya.
·
Peringkat pertama iaitu merisik, beberapa
aspek perlu diberi perhatian seperti faktor etnik, sub etnik, kasta dan agama.
Selain itu, faktor-faktor lain seperti status ekonomi dan status sosial
merangkumi aspek seperti umur, tahap pendidikan, jenis pekerjaan, etika dan
moral, rupa paras dan latar belakang keluarga juga turut diambil kira.
·
Seterusnya ialah kunjungan ke rumah pengantin. Bakal
pengantin lelaki akan mengunjungi bakal pengantin perempuan untuk melihat
sendiri paras rupa dan perawakan calon isterinya.
·
Seterusnya ialah mengkaji kecocokan antara
kedua-dua bakal pengantin. Adat penyesuaian bakal pengantin dikenali sebagai Thirumanam
Poruttam Paartal dijalankan terlebih dahulu, dalam ajaran Hindu tidak
terdapat konsep perceraian. Terdapat 21 aspek perlu diambil kira untuk
menentukan kesesuaian pasangan bakal pengantin dengan cara tilikan dimanak
Hindu.
·
Justeru, prosedur ikat janji atau
niccayam dilakukan selepas mendapat persetujuan kedua-dua belah pihak.
Wakil lelaki akan datang ke rumah pihak perempuan dalam jumlah bilangan yang
ganjil dengan membawa beberapa barangan seperti kelapa, sirih pinang,
bunga-bungaan, buah-buahan, cendana dan kumkum untuk diberikan kepada wakil
perempuan.Bakal pengantin lelaki seterusnya akan melafazkan ikat janji bagi
menyatakan persetujuan untuk mengahwini bakal pengantin perempuan. Seterusnya
perkahwinan tersebut akan diumumkan kepada orang ramai. Sebagai tanda ikatan,
kedua-dua pengantin akan menukar sirih pinang yang dinamakan taambuulan
marrutal.
·
Adat parisam pula terbahagi kepada dua iaitu parisam
biasa atau udan parisam. Parisam biasa adalah pemberian hadiah yang dijalankan
lebih awal daripada hari perkahwinan, manakala udan parisam adalah pemberian
hadiah yang dilakukan pada hari yang sama di sebelah pagi sebelum perkahwinan
dilangsungkan. Dalam masyarakat India, parisam umpama sebuah majlis
pertunangan. Pihak pengantin lelaki akan menyediakan beberapa jenis hantaran
dalam jumlah ganjil. Hantaran ini perlu disediakan oleh wanita yang sudah
bersuami sahaja dan mereka dipanggil cumanggali. Bagi memulakan adat tersebut,
upacara sembahyang akan dilakukan terlebih dahulu. Kemudian bapa pengantin
perempuan akan membawa parisam yang mengandungi sari dan diberi kepada anaknya.
Pada masa yang sama pengantin perempuan menulis sesuatu dengan menggunakan
kunyit sebagai meminta restu daripada tuhan. Setelah itu barulah pihak lelaki
dan jemputan lain boleh melihat puurana kumbum dengan lebih dekat lagi.
·
Pada hari tersebut, bakal pengantin perempuan
memakai sari parisam dan dipimpin keluar oleh seorang wanita lain ke ruang
tamu. Pada masa ini beberapa orang saudara-mara boleh mengalungkan kalungan bunga
pada bakal pengantin perempuan. Ini dikenali sebagai orrai-maalai atau kalungan
tunggal. Pengiring akan memberi kad jemputan kepada kedua-dua pihak pengantin.
·
Sebelum majlis perkahwinan berlangsung,
terdapat beberapa perkara penting yang perlu dijalankan terlebih dahulu,
antaranya , kad jemputan memainkan peranan yang penting dalam perkahwinan
masyarakat India. Kad jemputan ini dibuat berdasarkan almanak Hindu. Sekiranya
terdapat kesilapan, bermakna perkahwinan tidak dapat dijalankan dengan lancar.
Kad jemputan yang telah dicetak disapu dengan serbuk kunyit cair sebagai
lambang keharmonian.
·
Adat mukuurtakaal dilakukan
lima hari sebelum hari perkahwinan dilangsungkan. Adat mukuurtta kaal ini
diadakan pada hari yang baik mengikut firasat masyarakat India. Untuk
menjalankan adat tersebut sebatang pokok yang masih muda dan lurus akan
ditebang untuk dijadikan mukurtta kaal. Batang pokok tersebut berukuran dua
atau tiga meter dan mempunyai lilitan batang antara 20 hingga 30 sentimeter.
Majlis perkahwinan pula dimulakan dengan upacara niccayam (ikat janji) dengan
memberi hadiah seperti pakaian dan lain-lain. Kad undangan disapu dengan air
kunyit dibawa ke kuil dalam jumlah ganjil sebagai tanda rasmi undangan
perkahwinan.
·
Upacara Kanggenam iaitu
menanam sebatang pokok yang lurus dan disapu dengan serbuk kunyit tiga hari
sebelum hari perkahwinan dilangsungkan. Pengantin lelaki tidak dibenarkan
keluar selama tiga hari sebelum hari perkahwinan. Upacara perkahwinan dilakukan
oleh Pedanda dengan berdoa supaya pengantin hidup bahagia hingga hari tua.
Pedanda akan menabur sembilan jenis bijirin setelah selesai acara menyarung
cincin. Pengantin lelaki akan mengalungkan thaali yang diperbuat daripada
benang yang disapu dengan kunyit dan hujungnya diikat dengan seketul kunyit
kepada pengantin perempuan hingga aras dada. Kedua mempelai memberi hormat
kepada ibu bapa atau mertua dengan menukar dulang berisi buah-buahan dan
menyapu debu suci pada dahi pengantin.
·
Selepas perkahwinan, terdapat beberapa adat
yang dijalankan oleh masyarakat India selepas berlangsungnya sesuatu
perkahwinan. Antara adat tersebut ialah pengantin perempuan dikehendaki pergi
ke rumah pengantin lelaki sebagai menghormati suami selepas mereka disahkan
sebagai pasangan suami isteri. Kemudian pengantin lelaki pula dikehendaki pergi
ke rumah pengantin perempuan selama tiga hari. Pada masa itu, ibu bapa mertua
akan menghormati kedua-dua pengantin dengan mengadakan jamuan.
Adat Perkahwinan Masyarakat Cina

·
Perkahwinan dalam masyarakat Cina
merupakan satu titik tolak yang membawa perubahan besar dalam kehidupan
mereka.
·
Dalam masyarakat Cina, sesuatu
perkahwinan itu dirancang dan diatur sebaik-baiknya.
·
Terdapat dua bentuk perkahwinan
yang diamalkan oleh mereka iaitu eksplisit iaitu perkahwinan yang diatur samada
oleh ibu bapa atau orang tengah (moi-ngin) dan implisit iaitu perkahwinan di
mana kedua-dua lelaki dan perempuan diberi kebebasan untuk memilih pasangan
masing-masing.
·
Pada asasnya adat resam
perkahwiwan masyarakat Cina merangkumi peringkat merisik, meminang, bertunang
dan majlis perkahwinan.
·
Adat merisik dijalankan untuk
mengetahui latar belakang gadis yang dihajati. Masyarakat Cina terlalu
mengambil berat tentang nama , keturunan, peribadi, watak dan tingkah laku si
gadis.
·
Cara merisik terpulang kepada ibu
bapa kerana pada lazimnya ibu bapa pihak lelaki akan menanyakan kenalan dan
rakan taulan yang kenal dengan keluarga si gadis.
·
Sebahagian masyarakat Cina lebih
gemar mengadakan perbincangan tersebut di restoran-restoran dengan disertai
saudara mara lain. Tradisi makan bersama ini amat penting dalam masyarakat Cina
kerana ia dapat mengeratkan perhubungan di antara kedua belah keluarga.
·
Perbincangan ketika merisik
adalah berkenaan perkara-perkara umum terutama tentang latar belakang keluarga
dan asal keturunan.
·
Setelah kedua-dua pihak berpuas
hati dengan latar belakang keluarga masing-masing adat meminang akan
dijalankan. Seorang wakil dipilih untuk berkunjung ke rumah si gadis bagi
membincangkan perkara-perkara berkaitan perkahwinan. Ibu pengantin pengantin
perempuan pula akan berbincang dengan wakil tersebut berkenaan jumlah mas kahwin,
peruntukan meja dalam jamuan makan dan memilih hari yang paling sesuai.
·
Pihak lelaki tidak akan tawar
menawar kerana bimbang akan menjatuhkan maruah. Segala ketetapan yang telah
dipersetujui, diberitahu kepada kedua ibu bapa pihak lelaki. Ibu bapa pihak
lelaki akan berbincang dengan anaknya untuk menyediakan segala permintaan
daripada pihak perempuan.. Setelah kedua-dua pihak sudah saling mengenal
dan bersetuju untuk berkahwin, barulah adat bertunang dijalankan.
·
Hari pertunangan dilakukan
berdasarkan kalendar Cina dan ia hendaklah bersesuaian dengan bintang kelahiran
kedua pasangan tersebut. Khidmat tukang tilik digunakan untuk penetapan tarikh
tersebut berpandukan kepada sebuah buku iaitu Toong-Su. Ini penting kerana jika
dilakukan pada waktu yang tidak sesuai dipercayai akan ditimpa bencana dan
perkahwinan akan menghalami kegagalan.
·
Pada masa inilah bakal pengantin
lelaki berkunjung ke rumah perempuan untuk menunaikan permintaan. Upacara
bertukar cincin dilakukan mengikut masa yang ditetapkan . cincin disarung di
jari manis kiri oleh kedua-dua bakal pengantin sehingga hari perkahwinan.
·
Bagi membukitkan persetujuan,
gadis berkenaan akan menyerahkan sekeping kertas merah atau nyen-sang yang tertulis
nama gadis, umur dan tarikh lahirnya yang didapati daripada tukang tilik.
Setelah nyen-sang diterima, pihak lelaki akan mengadakan persediaan. Nyen-sang
kepunyaan si gadis pula akan diberi kepada tukang tilik bersama-sama maklumat
yang sama tentang dirinya.
·
Tukang tilik akan menghitung hari
dan masa yang sesuai berdasarkan kedua-dua nyen-sang dan dicatat pada sehelai
kertas merah yang dinamakan nyik-kor. Ketika menentukan hari yang sesuai,
tukang tilik membuat ramalan berdasarkan tahun kelahiran kedua pasangan.
·
Setelah mendapat tarikh dan masa
yang sesuai, tukang tilik akan menyediakan dua keping nyik-kor dan diberikan
kepada lelaki dan perempuan yang hendak berkahwin. Nyik-kor tersebut
mengandungi peraturan-peraturan dan adat-adat yang perlu diikuti oleh kedua bakal
pengantin merangkumi adat-adat tertentu.
·
Hantaran dan mas kahwin lazimnya
diberi semasa upacara bertukar cincin perkahwinan atau pada hari lain seperti
hari istiadat perkahwinan yang diadakan di Pejabat Pendaftaran Perkahwinan.
·
Di antara hantarannya ialah
sebentuk cincin emas, sepersalinan pakaian, kain dan wang tunai. Sekiranya
pihak lelaki tidak menyediakan barang hantaran yang cukup kepada pengantin
perempuan, sejumlah besar wang tunai akan diberi. Beserta dengan penghantaran mas
kahwin, keluarga pengantin perempuan diberitahu tarikh perkahwinan dan
rundingan akan dibuat dengan pengantin perempuan. Dalam masyarkat Cina, semakin
besar mas kahwin yang diberikan, semakin tinggi martabat dan kedudukan pihak
lelaki.
·
Hari perkahwinan akan
dilangsungkan setelah setahun bertunang atau mengikut tempoh yang dipersetujui
oleh kedua belah pihak. Sebelum tiba hari perkahwinan sekiranya terdapat
kematian di kalangan ahli keluarga bakal pengantin, perkahwinan itu mesti
ditangguhkan pada tahun hadapan ataupun selama seratus hari. Adalah tidak manis
mengadakan perkahwinan sewaktu orang lain sedang berkabung kesedihan.
·
Pada hari perkahwinan tersebut
pengantin perempuan dan lelaki dihias indah. Masyarakat Cina pada masa dahulu memakai
pakaian pengantin yang diperbuat daripada kain sutera dan disulam benang emas.
Kemudian setiap pakaian dihias dengan pelbagai aksesori. Baju pengantin
sebaik-baiknya bewarna putih, merah atau kuning.
·
Adalah dilarang memakai baju
hitam, biru dan kelabu kerana dipercayai warna-warna tersebut melambangkan
kematian dan kesedihan.
·
Seterusnya pengantin lelaki akan
bertandang ke rumah pengantin perempuan dan pada masa itulah pengantin lelaki
dan perempuan akan duduk bersama buat kali pertama. Mereka akan diiringi oleh
pengiring masing-masing. Seterusnya pasangan pengantin akan didudukkan di atas
pelamin yang telah disediakan di ruang tamu.
·
Selepas acara bersanding,
pasangan pengantin akan dibawa bertemu ahli keluarga masing-masing. Pengantin
lelaki akan memperkenalkan keluarga dan sauadara maranya kepada isterinya dan
ini begitulah sebaliknya di samping itu juga kedua pengantin akan meminta restu
daripada keluarga mertua masing-masing.
·
Dalam masyarakat Cina juga,
upacara meminum teh sangat penting dan masih diamalkan. Ia merupakan tradisi
masyarakat Cina yang mempunyai maksud yang tersendiri. Adat ini melambangkan
penerimaan pasangan pengantin terutamanya si isteri dalam keluarga si suami di
samping bertujuan untuk mengeratkan hubungan kekeluargaan.
·
Dalam upacara ini pasangan
pengantin akan memberi teh yang disediakan kepada saudara mara pihak lelaki.
Walau bagaimanapun adat bersanding dan upacara minum teh ini sudah kurang
diamalkan oleh masyarakat Cina hari ini.
·
Kemuncak upacara perkahwinan
masyarakat Cina ialah pada sebelah malam iaitu jamuan makan. Jamuan makan ini
diadakan secara besar-besaran samada di rumah, dewan, atau restoran.
Tetamu-tetamu yang datang akan membawa ang-pau sebagai hadiah kepada pasangan
pengantin. Pada masa yang sama kedua pengantin akan cuba mengenali dan beramah
mesra dengan ahli keluarga kedua belah pihak.
·
Pada hari ini masyarakat Cina
kurang mengamalkan adat perkahwinan secara tradisi sebaliknya menjalankan
perkahwinan secara sivil iaitu dengan mendaftarkan perkahwinan di gereja,
terutamanya di kalangan mereka yang beragama Kristian.

Tiada ulasan:
Catat Ulasan